Czym się kierować wybierając buty motocyklowe na sporta?

Jeżdżąc sportowym motocyklem, priorytetem każdego motocyklisty jest jak najlepsza ochrona przy wyższych prędkościach. Motocykle sportowe (popularnie nazywane w Polsce ścigaczami) swoją konstrukcją, mocą, momentem obrotowym i ogólną charakterystyką nawiązują i wręcz zachęcają do szybkiej jazdy bez żadnych kompromisów – tu pełne złożenia w zakrętach dopiero pozwalają potwierdzić  zasadność posiadania takiej maszyny. W parze z wyższymi prędkościami i sportową jazdą idzie również ryzyko częstszych wypadków bądź ślizgów przy dużo wyższych prędkościach niż ma to miejsce w turystyce motocyklowej lub jeździe po mieście. Dlatego użytkownicy sportów muszą w szczególności zadbać o swój strój, w tym sportowe buty motocyklowe. To właśnie na nich skupimy się w tym artykule.

Czym powinny charakteryzować się buty motocyklowe na sporta?

Buty na motocykl typu sport muszą stawiać przede wszystkim na bezpieczeństwo. Tu w jeździe na torze czy podczas szybszych drogowych przejazdów (choć my polecamy testowanie granic przyczepności wyłącznie na torze lub zamkniętym obiekcie) liczy się całkowita ochrona nie tylko stopy, ale również piszczela motocyklisty. Dlatego buty motocyklowe na sporta to buty długie, sięgające niemal do połowy piszczela (a niektóre modele są jeszcze wyższe).

Dlaczego producenci decydują się na taką konstrukcję? Ponieważ sportowe buty motocyklowe z racji dużo większego obciążenia podczas wypadku/ślizgu przy wyższej prędkości muszą ochronić nie tylko kostkę czy stopę, ale również pietę i kość piszczelową. Dzięki większej konstrukcji producenci mogą utwardzić obuwie motocyklowe, zastosować dodatkowe slidery czy ochraniacze piszczeli i dodatkowo zapewnić w takim obuwiu dodatkowe zaczepy (prócz standardowych klipsów lub zamka), które ochronią przed ewentualnym zsunięciem się buta z nogi podczas upadku.  Taka konstrukcja skutecznie chroni stopę motocyklisty podczas ślizgu i ewentualnym przygnieceniem nogi przez własny motocykl.

Sportowe buty motocyklowe do turystyki? Zapomnij o tym!

Najbardziej znani producenci tego typu butów (Sidi, Alpinestars, Dainese) nawet nie ukrywają, że w przypadku butów motocyklowych na ścigacza liczy się bezpieczeństwo, nie wygoda, odpowiednia wentylacja czy komfort zakładania (czyli to, co jest ważne dla motocyklowych turystów). I tu dochodzimy do największych wad, które tak naprawdę dyskwalifikują sportowe obuwie motocyklowe z innego użytku niż na torze (choć trzeba by się głębiej zastanowić, czy to wady – to tak, jakby producentowi autobusów zarzucić, że jego pojazdami nie da się zaparkować na miejscu dla auta osobowego – w końcu nie po to są projektowane i budowane). Buty sportowe są ciężkie, nie zapewniają odpowiedniej wentylacji, nie są wodoodporne i często wręcz skrzypią podczas chodzenia (nie są wręcz przystosowane do chodzenia). Pancerne zapięcia również nie ułatwiają zakładania. Jednak to jest cena najlepszej ochrony nogi – a o to przecież chodzi podczas jazdy na torze na piekielnie szybkiej maszynie.

Dlatego, jeżeli szukasz butów motocyklowych do turystyki – zapomnij o długim obuwiu sportowym, wybierz inny turystyczny, długi lub krótki odpowiednik. Natomiast jeżeli masz ścigacza i liczy się dla Ciebie ochrona i optymalna przyczepność podczas głębokiego złożenia w zakręcie, buty motocyklowe na sporta Cię nie zawiodą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.